Svar: Flaske og vægt
30. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Lelia
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at I takt med at din datter tilbydes mere og mere modermælkserstatning og mindre modermælk, så vil det være rigtig godt, at hun har afføring en gang i døgnet. Lige nu vil det sandsynligvis være rigtig godt, hvis hun har afføring ca. hver anden dag - og da hun ikke har haft afføring i 3 dage, tænker jeg, at du skal overveje, om hun kan have behov for lidt afføringsmiddel.
Det afhænger dog af, hvordan hun i øvrigt trives og virker. Hvis hun spiser godt af flasken, drikker den mængde mælk, som hun har behov for. Sover godt, tisser godt, virker glad, vågen, pludrer osv. så er det super fint, så kan du godt se, om ikke der stille og roligt kommer gang i maven.
Hvis hun derimod afviser flasken, ligger og presser, trækker benene op under sig, græder og virker til at have ondt i maven og som om, at det gør ondt at komme af med afføringen, så kan det være en god idé at hjælpe hende med at få lidt gang i maven. Jeg ved fra dit tidligere brev, at du planlagde at give hende Allomin Syrnet med BioGaia, og den skulle gerne kunne sætte lidt gang i maven, så mon ikke det kommer stille og roligt. Hvis du har givet dette, og det ikke har haft nogen effekt, så kan du prøve med lidt laktulose. Du må give 1 ml pr kg. hun vejer. Så hvis hun f.eks. vejer 5 kg, så kan hun få 2 ml morgen og 2 ml aften. Hvis dette ikke er nok, så kan du give 2.5 ml morgen og aften.
Med hensyn til vægtøgningen, så lyder det som om, at hun har taget voldsomt på den ene uge og næsten intet den næste - mon ikke det stille og roligt vil finde sit leje... Der kan også være forskel alt efter, hvilken vægt der er brugt. Lige nu tænker jeg, at du skal se det an. Vær dog opmærksom på, at hvis hun har forstoppelse, så vil det naturligt også gå ud over hendes indtag af mælk og kan dermed gå ud over hendes vægt.
Hvis hun vejer 5 kg lige nu, så er hendes udregnede døgnbehov 800 ml. Hvis hun spiser 7 flasker i døgnet, så skal hun altså indtage ca 115 ml hver gang - nogle gange vil hun måske spise lidt mere, og andre gange lidt mindre. I takt med at hun vokser, vil hendes døgnbehov naturligt stige.
Håber du kan bruge dette lidt videre - og læs også min bog "Helens bog om amning og flaske".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske