Svar: Flaske og vægt

30. oktober 2015

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lelia

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at I takt med at din datter tilbydes mere og mere modermælkserstatning og mindre modermælk, så vil det være rigtig godt, at hun har afføring en gang i døgnet. Lige nu vil det sandsynligvis være rigtig godt, hvis hun har afføring ca. hver anden dag - og da hun ikke har haft afføring i 3 dage, tænker jeg, at du skal overveje, om hun kan have behov for lidt afføringsmiddel.

Det afhænger dog af, hvordan hun i øvrigt trives og virker. Hvis hun spiser godt af flasken, drikker den mængde mælk, som hun har behov for. Sover godt, tisser godt, virker glad, vågen, pludrer osv. så er det super fint, så kan du godt se, om ikke der stille og roligt kommer gang i maven.

Hvis hun derimod afviser flasken, ligger og presser, trækker benene op under sig, græder og virker til at have ondt i maven og som om, at det gør ondt at komme af med afføringen, så kan det være en god idé at hjælpe hende med at få lidt gang i maven. Jeg ved fra dit tidligere brev, at du planlagde at give hende Allomin Syrnet med BioGaia, og den skulle gerne kunne sætte lidt gang i maven, så ...

Annonce

... mon ikke det kommer stille og roligt. Hvis du har givet dette, og det ikke har haft nogen effekt, så kan du prøve med lidt laktulose. Du må give 1 ml pr kg. hun vejer. Så hvis hun f.eks. vejer 5 kg, så kan hun få 2 ml morgen og 2 ml aften. Hvis dette ikke er nok, så kan du give 2.5 ml morgen og aften.

Med hensyn til vægtøgningen, så lyder det som om, at hun har taget voldsomt på den ene uge og næsten intet den næste - mon ikke det stille og roligt vil finde sit leje... Der kan også være forskel alt efter, hvilken vægt der er brugt. Lige nu tænker jeg, at du skal se det an. Vær dog opmærksom på, at hvis hun har forstoppelse, så vil det naturligt også gå ud over hendes indtag af mælk og kan dermed gå ud over hendes vægt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis hun vejer 5 kg lige nu, så er hendes udregnede døgnbehov 800 ml. Hvis hun spiser 7 flasker i døgnet, så skal hun altså indtage ca 115 ml hver gang - nogle gange vil hun måske spise lidt mere, og andre gange lidt mindre. I takt med at hun vokser, vil hendes døgnbehov naturligt stige.

Håber du kan bruge dette lidt videre - og læs også min bog "Helens bog om amning og flaske".

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene